Bedrägerier är fortsatt ett stort samhällsproblem som varje dag drabbar personer och företag. De flesta bedrägerier börjar med en oväntad kontakt från någon som utger sig för att representera ett företag eller en myndighet. Genom att skapa förtroende eller stress försöker bedragare få dig att utföra skadliga handlingar. Gör testet för att se hur svårlurad du är.
Har du blivit utsatt för bedrägeri? Kontakta din bank omgående!
Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök. Ring Polisen på 114 14.
Så kan du bli lurad
Bedrägeri kan ske på många olika sätt, lär dig känna igen några av de vanligaste – och hur du undviker att bli lurad.
Telefonbedrägerier
Någon ringer och påstår sig vilja hjälpa dig att stoppa en transaktion från ditt konto. Det är brådskande och de erbjuder sig att lösa problemet genom att få åtkomst till din dator genom fjärrstyrning.
Vänta, stopp! Det är någon som försöker kapa din dator.
Du får ett sms från en långivare med ett meddelande om att ett lån som beviljats betalas ut. Om inte detta stämmer uppmanas du ringa ett nummer som leder till din banks säkerhetsavdelning.
Ring inte! Du kan inte kopplas vidare till bankens säkerhetsavdelning.
Du scrollar på sociala medier när det dyker upp en annons med en investeringsexpert som tipsar om hur du kan tjäna stora pengar snabbt, enkelt och riskfritt. Du behöver bara fylla i dina kontaktuppgifter och bekräfta via en QR-kod.
Tänk efter rimligheten! Någon försöker komma åt dina pengar.