Prata med dina närstående om risken att bli lurad av en bedragare och hur de bäst undviker det. Förklara hur ett bedrägeriförsök kan gå till. De som är i störst behov av hjälp och stöd är ofta äldre. Visa gärna till exempel hur bankens säkerhetsdosa, e-legitimation (exempelvis BankID) och Swish används på ett säkert sätt.
Du är viktig
Kunskap är nyckeln till att skydda sig mot bedragare. Du spelar en viktig roll i att sprida information. Dela med dig av dina kunskaper till andra. Prata med din familj och vänner. Hjälp framför allt dem som inte nås av samma information som du.
Känner du någon i behov av hjälp?
Förebygg genom att prata om bedrägerier. Dela med dig av din kunskap och erfarenhet.
Visa hur man använder till exempel appar och digitala banktjänster.
Håll dig informerad om bedrägerier och var vaksam på nya metoder som kan påverka dig och dina närstående.
Hjälp till att göra en polisanmälan om någon du känner blivit utsatt för bedrägeri.
Dela gärna viktig information
För att motverka bedrägerier behöver viktig information vara tillgänglig och enkel att förstå. Ju fler som tar del av informationen, desto bättre. Det är viktigt att prata och sprida kunskap mellan varandra.
Känner du någon som behöver information om bedrägerier? Ladda ner och dela med dig av informationsbroschyren eller annat material som Sveriges banker tagit fram.