Ring inte upp – Bedragare kan försöka stressa fram ett beslut genom att göra dig orolig.
Klicka inte på länken – Bedragare kan luras genom att till exempel göra dig positivt överraskad.
Var uppmärksam – Bedragare kan manipulera avsändare och hemsidor att se trovärdiga ut.
Tänk efter – Bedragare kan utnyttja aktuella händelser för att luras.
De ska stoppa ett pågående bedrägeri på ditt konto eller kort
De kan hjälpa till med skatteåterbäringen
Du har ett paket eller brev på väg vars leverans du kan följa via en länk i ett sms
De kan ge tillbaka pengar som du blivit lurad på
Du har vunnit pengar
En närstående har råkat illa ut och behöver din hjälp
Din dator har fått virus eller andra problem som de säger sig kunna hjälpa dig med genom exempelvis fjärrstyrning
Du ska ladda ner en programvara för att förhindra en pågående virusattack
Du ska swisha för att stoppa en pågående transaktion
Har du blivit utsatt för bedrägeri? Kontakta din bank omgående!
Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök. Ring Polisen på 114 14.
En vanlig form av bedrägeri är att uppringaren utger sig för att ringa från din bank, polisen, ett företag, en myndighet eller påstår sig vara din närstående. Bedragaren kan försöka stressa upp dig, till exempel genom att påstå att du är utsatt för en situation som måste åtgärdas omedelbart. Ofta påstår bedragarna att det är mycket bråttom. Bedragare kan manipulera telefonnummer så att det ser ut som att det exempelvis är din bank som ringer. Därefter kan de erbjuda hjälp att lösa det påhittade problemet och rätta till situationen. Bedragaren kan till exempel be dig lämna ut svarskoder från säkerhetsdosan, använda din e-legitimation (exempelvis BankID) eller skriva under en Swishbetalning.
Lita inte på uppringaren bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare är skickliga på att hitta information som de kan använda för att skapa förtroende och luras.
Lägg på och ring din bank eller någon närstående som du litar på vid minsta osäkerhet.
Att skicka SMS för att komma över information som används för att begå brott har blivit allt vanligare. Bedragare kan manipulera telefonnummer så att det ser ut som att det är till exempel din bank, polisen, en myndighet eller en närstående som är avsändare. I meddelandet kan du till exempel uppmanas att hämta ut en vinst, få tillgång till ett erbjudande eller betala en fraktavgift för ett paket. Det som ser ut att vara ett sms för att hämta ut ett paket är ett sätt att få tillgång till dina privata uppgifter eller få dig att betala för någonting du inte har köpt. Att få ett bluff-sms är inte farligt i sig, så länge du är medveten om avsändarens avsikt och inte agerar på det som bedragaren uppmanar dig att göra.
Klicka inte på länkar i sms och ring inte okända telefonnummer på någon annans uppmaning. Prata med någon du litar på om du är osäker. Kontakta först din bank och sedan polisen om du misstänker brott.
Bedrägeriförsök sker inte bara över telefon. Metoder som bygger på oväntade hembesök har blivit allt vanligare. Bedragare kan uppsöka en bostad, ringa på och utge sig vara från exempelvis polisen, en fastighetsförvaltare eller liknande. De kan till exempel påstå sig behöva tillträde till din bostad för att utföra ett arbete, en tjänst, leverera ett paket eller ställa några frågor. Genom att vara övertygande och insisterande hoppas de att du öppnar dörren och släpper in bedragaren som sedan använder situationen för att stjäla dina värdesaker eller tvinga till sig privat information.
Var på din vakt vid oväntade hembesök och släpp aldrig in okända personer i ditt hem. Lämna aldrig ut personlig information till någon som knackar på din dörr. Anmäl alltid ett brott till polisen. En anmälan är ett sätt för polisen att bli varse bedrägeriförsök och brottslighet.